Przedszkola na wymiar - utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego oraz wydłużenie czasu przedszkoli w 8 gminach Aglomeracji Opolskiej

projekt przedszkola.jpeg

Gmina Dobrzeń Wielki przystąpiła do projektu partnerskiego pt. „Przedszkola na wymiar –utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego oraz wydłużenie czasu pracy przedszkoli w 8 gminach Aglomeracji Opolskiej”, który realizowany jest w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego  na lata 2014-2020 i współfinansowanego ze środków  Europejskiego  Funduszu Społecznego.

Tytuł projektu

Przedszkola na wymiar – utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego oraz wydłużenie czasu pracy przedszkoli w 8 gminach Aglomeracji Opolskiej.

Okres realizacji projektu

01.07.2016- 30.06.2018

Fundusz

Europejski Fundusz Społeczny

Wnioskodawca

Miasto Opole

Partnerzy projektu

Miasto Opole, Gmina Łubniany, Gmina Ozimek, Gmina Walce, Gmina Dobrzeń Wielki, Gmina Popielów, Gmina Strzeleczki, Gmina Zdzieszowice

Całkowite koszty projektu

1 945 353,00 PLN

Wnioskowana kwota wsparcia

1 653 324,00 PLN

Gmina Dobrzeń Wielki
kwota wsparcia

48 343,52 PLN

Gmina Dobrzeń Wielki  okres realizacji projektu

01.09.2017-30.06.2018

 

Projekt skierowany jest do publicznych przedszkoli  istniejących i nowo utworzonych ośrodków wychowania przedszkolnego, w tym miejsc integracyjnych zlokalizowanych na terenie Aglomeracji Opolskiej: Miasto Opole: Publiczne Przedszkola Nr 23, 25, 26, 37, 51, 59, 61, Gmina Łubniany: Publiczne Przedszkole w Kępie, Gmina Ozimek: Publiczne Przedszkole
nr 4, Gmina Walce: Publiczne Przedszkole w Walcach (oddział przedszkolny w Walcach i
w Straduni), Publiczne Przedszkole w Brożcu, Gmina Dobrzeń Wielki: Publiczne Przedszkole w Chróścicach, Zespół Szkolno- Przedszkolny w Kup, Publiczne Przedszkole w Dobrzeniu Wielkim, Gmina Popielów: Publiczne Przedszkole w Karłowicach, Publiczne Przedszkole
w Starych Siołkowicach, Gmina Strzeleczki: Publiczne Przedszkole w Strzeleczkach oddział
w Zielinie, Gmina Zdzieszowice: Publiczne przedszkole Nr 2.

Zakłada się udział 280 dzieci, w tym 120 M i 160 K w tym z terenów wiejskich 140 dzieci. Co najmniej 15% grupy docelowej projektu będą stanowić dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci z grup defaworyzowanych celem wyrównania ich szans edukacyjnych, jak i pozostałych celem rozwijania ich kompetencji i umiejętności.

Projekt zakłada:

  • utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego w liczbie:  miasto Opole - 125 miejsc, Gmina Łubniany- 20 miejsc, Gmina Ozimek- 22 miejsca, Gmina Walce- 40 miejsc, w okresie od 09.2016 do 06.2018. W sumie 207 miejsc wychowania przedszkolnego.
  • Wydłużenie godzin pracy przedszkoli: Gmina Walce- o 3 godziny, Gmina Dobrzeń
    Wielki- o 3 godziny, Gmina Popielów- o 2 godziny, Gmina Strzeleczki- o 2 godziny, Gmina Zdzieszowice- o 1 godzinę

     

    Celem projektu jest zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej, co stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie rodziców wynikające z dysproporcji w dostępie do usług wychowania przedszkolnego. Indywidualnie zdiagnozowano zapotrzebowania ośrodków wychowania przedszkolnego, na podstawie czego określono główne obszary wsparcia. Diagnozy zostały przygotowane i przeprowadzone przez ośrodki wychowania przedszkolnego oraz zatwierdzone przez organ prowadzący. W ten sposób wskazano główne obszary wymagające wsparcia: brak wystarczającej ilości miejsc wychowania przedszkolnego oraz zbyt krótki czas otwarcia placówek. Tym samym, pomimo prognoz demograficznych, zakładających zmniejszenie liczby dzieci w wieku przedszkolnym, ich ilość znacznie wzrosła. Dzieci 6- letnie pozostające w przedszkolach niejako ,,zajęły” miejsca dzieci 3 i 4 letnich, które dopiero miały zacząć edukację przedszkolną. W odpowiedzi na ww. sytuację oraz zapotrzebowanie rodziców
    w projekcie zakłada się otworzenie 9 nowych oddziałów wychowania przedszkolnego łącznie dla 207 dzieci oraz o wydłużenie godzin pracy o min. 10% dotychczasowego czasu pracy. Wszystkie realizowane działania będą uwzględniać indywidualne potrzeby rozwojowe
    i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci objętych wsparciem, w tym niepełnosprawnych oraz uwzględniać specyficzne potrzeby dzieci w wieku 3-4 lat.