Pozycja konkurencyjna Gminy Dobrzeń Wielki w zakresie lokalizacji inwestycji.Wyniki badania inwestorów w roku 2009
W ramach procedury certyfikacyjnej konkursu – Gmina Fair Play - Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji przeprowadzono badanie inwestorów. W roku 2009 badanie przeprowadzono w sumie w 152 gminach, które uczestniczyły w VIII edycji konkursu. W ramach badania odpowiedzi udzieliło 3368 respondentów.
Inwestorów dobrano losowo spośród osób i firm, które w latach 2006-2008 realizowały procesy inwestycyjne w gminie.
1. Jakość i środowisko obsługi inwestorów
W ramach badania jakości obsługi inwestorów zbadano następujące cechy: Prawidłowość podejmowanych decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji przez Urząd Gminy; Terminowość decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji; Szybkość obsługi inwestorów; Środowisko obsługi inwestorów; Łatwość dostępu do urzędu.
Wyniki badania przedstawiono na poniższym wykresie.
2. Czynniki ekonomiczne
W ramach oceny znaczenia czynników ekonomicznych dla inwestorów przebadano następujące cechy szczegółowe: Dostęp do potencjału wykonawczego na terenie gminy; Dostęp do materiałów i surowców budowlanych na terenie gminy; Dostęp do mediów i infrastruktury na terenie gminy; Poziom kosztów realizacji inwestycji na terenie gminy; Racjonalność ekonomiczna realizacji inwestycji w danej gminie.
Wyniki badania przedstawiono na poniższym wykresie.
3. Jakość i środowisko obsługi inwestorów – w danej kategorii wielkościowej miejscowości
Gmina Dobrzeń Wielki została zakwalifikowana do kategorii miejscowości 6-15 tys. mieszkańców. W kategorii tej występowały 73 gminy.
W ramach badania jakości obsługi inwestorów zbadano następujące cechy: Prawidłowość podejmowanych decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji przez Urząd Gminy; Terminowość decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji; Szybkość obsługi inwestorów; Środowisko obsługi inwestorów; Łatwość dostępu do urzędu.
Wyniki badania przedstawiono na poniższym wykresie.
4. Jakość promocji inwestycji i klimat inwestycyjny – w danej kategorii miejscowości
W ramach oceny jakości promocji inwestycji i klimatu inwestycyjnego przebadano następujące cechy szczegółowe: Jakość pisemnej informacji dla inwestorów o procedurach, warunkach i wymaganiach formalnych; Jakość informacji przekazywanej osobiście przez pracowników gminy; Jakość promocji gminy w zakresie informacji o działkach, ofertach gminy, uzbrojeniu; Przejrzystość stosowanych zasad, procedur i przetargów dotyczących realizacji inwestycji; Przyjazność obsługi inwestorów i atmosfera stwarzana przez pracowników.
Wyniki badania przedstawiono na poniższym wykresie
5. Miejsce Gminy Dobrzeń Wielki na tle wyników gmin o zbliżonym potencjale dochodowym
ZAKRES OCENY
|
Gmina
|
MIn
|
Max
|
Średnia
|
1. Prawidłowość podejmowanych decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji przez Urząd Gminy
|
5,12
|
4,48
|
5,35
|
4,96
|
2. Terminowość decyzji administracyjnych dotyczących inwestycji
|
5,00
|
4,36
|
5,60
|
4,98
|
3. Szybkość podejmowania decyzji
|
5,06
|
4,37
|
5,45
|
4,97
|
4. Środowisko obsługi inwestorów (lokalowe, techniczne, warunki, kolejki itp.)
|
4,82
|
4,40
|
5,40
|
4,98
|
5. Łatwość dostępu do urzędu (lokalizacja, parking, dojazd, komunikacja publiczna itd.)
|
5,41
|
4,56
|
5,41
|
5,03
|
6. Kwalifikacje pracowników w zakresie obsługi inwestora
|
5,18
|
4,60
|
5,60
|
5,09
|
7. Łatwość dostępu do pracowników podejmujących decyzje
|
5,18
|
4,64
|
5,55
|
5,05
|
8. Jakość i zakres doradztwa inwestycyjnego
|
5,29
|
4,48
|
5,45
|
5,06
|
9. Kompleksowość obsługi inwestora i rozwiązywania problemów (czy wszystko można było rozwiązać)
|
5,06
|
4,52
|
5,60
|
5,08
|
10. Skuteczność gminy w rozwiązywaniu problemów inwestora
|
5,12
|
4,26
|
5,45
|
4,99
|
11. Dostęp do potencjału wykonawczego na terenie gminy
|
5,06
|
4,36
|
5,50
|
5,04
|
12. Dostęp do materiałów i surowców budowlanych na terenie gminy
|
4,88
|
4,40
|
5,45
|
5,07
|
13. Dostęp do mediów i infrastruktury (woda, energia, gaz itp.) na terenie gminy
|
4,82
|
4,24
|
5,40
|
5,03
|
14. Poziom kosztów realizacji inwestycji na terenie gminy
|
4,71
|
1,60
|
5,25
|
4,26
|
15. Racjonalność ekonomiczna realizacji inwestycji w danej gminie. Czy warto z punktu widzenia ekonomii inwestować w gminie?
|
4,94
|
4,48
|
5,40
|
5,05
|
16. Jakość pisemnej informacji dla inwestorów o procedurach, warunkach i wymaganiach formalnych
|
4,82
|
4,39
|
5,45
|
4,99
|
17. Jakość informacji przekazywanej osobiście przez pracowników gminy
|
5,18
|
4,44
|
5,40
|
5,00
|
18. Jakość promocji gminy w zakresie informacji o działkach, ofertach gminy, uzbrojeniu
|
5,24
|
3,96
|
5,40
|
4,97
|
19. Przejrzystość stosowanych zasad, procedur i przetargów dotyczących realizacji inwestycji
|
5,00
|
4,12
|
5,45
|
5,01
|
20. Przyjazność obsługi inwestorów i atmosfera stwarzana przez pracowników
|
5,06
|
4,68
|
5,45
|
5,07
|
6. Pozycja konkurencyjna Gminy Dobrzeń Wielki w grupie gmin reprezentujących podobny poziom wydatków na inwestycje gminne.
W ramach badania pogrupowano gminy – uczestników konkursu na 10 grup decylowych (po 10%) liczących po 15 jednostek (ostatnia miała 17 jednostek) z punktu widzenia wartości nakładów inwestycyjnych gminy w budżecie 2008 roku w przeliczeniu na 1 mieszkańca w 2008 roku. Celem tego typu badania było sprawdzenie poziomu oceny inwestorów w danej gminie na tle gmin o podobnym poziomie wydatków inwestycyjnych, bez względu na lokalizację, wielkość i inne czynniki. Jeżeli w uproszczeniu przyjmiemy że wartość wydatków inwestycyjnych gminy na 1 mieszkańca jest uproszczonym miernikiem aktywności inwestycyjnej gminy to badanie w tym podziale pokazuje poziom zadowolenia inwestorów uzyskany z podobnego poziomu nakładów inwestycyjnych gminy w przeliczeniu na 1 mieszkańca. Niskie wskaźniki w tym względzie mogą wskazywać na konieczność nasilenia promocji gminy a wysokie wskazują, że podobnemu poziomowi nakładów inwestycyjnych odpowiada wysoki poziom oceny inwestorów. W tabeli 14 przedstawiono rozrzut wydatków budżetowych na inwestycje w przeliczeniu na 1 mieszkańca oraz przeciętną ocenę wszystkich badanych cech w danej grupie.
Rozrzut wydatków inwestycyjnych gminy na 1 (w PLN) mieszkańca wśród gmin uczestników konkursu w 2008 roku:
Grupa
|
Wydatki inwestycyjne gminy na 1 mieszkańca
|
Średnia ocena w grupie
|
|
Od
|
Do
|
||
I
|
1423
|
29017
|
4,48
|
II
|
891
|
1422
|
4,43
|
III
|
729
|
890
|
4,49
|
IV
|
613
|
728
|
4,32
|
V
|
540
|
612
|
4,27
|
VI
|
477
|
539
|
4,31
|
VII
|
400
|
476
|
4,20
|
VIII
|
323
|
399
|
4,21
|
IX
|
229
|
322
|
4,44
|
X
|
0
|
228
|
4,17
|
Średnio
|
|
|
4,33
|
Wydatki inwestycyjne na 1 mieszkańca Gminy Dobrzeń Wielki wynosiły, według danych udostępnionych w ankiecie konkursowej 781 złotych w 2008 roku. Gmina Dobrzeń Wielki została zaliczona do III Grupy. W skład tej grupy wchodziły następujące gminy: Choroszcz, Dobrzeń Wielki, Kargowa, Kleszczewo, Kobylanka, Lesko, Morawica, Otwock, Postomino, Rzeszów, Suwałki, Szczecin, Teresin, Ujazd, Żukowo.
Dla danej grupy policzono wyniki maksymalne, minimalne i średnie, a na ich tle przedstawiono wynik Gminy Dobrzeń Wielki .
ZAKRES OCENY
|
Gmina
|
MIn
|
Max
|
Średnia
|
1. Prawidłowość podejmowanych decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji przez Urząd Gminy
|
5,12
|
4,50
|
5,35
|
4,89
|
2. Terminowość decyzji administracyjnych dotyczących inwestycji
|
5,00
|
4,15
|
5,53
|
4,94
|
3. Szybkość podejmowania decyzji
|
5,06
|
4,45
|
5,33
|
4,88
|
4. Środowisko obsługi inwestorów (lokalowe, techniczne, warunki, kolejki itp.)
|
4,82
|
4,45
|
5,47
|
4,91
|
5. Łatwość dostępu do urzędu (lokalizacja, parking, dojazd, komunikacja publiczna itd.)
|
5,41
|
4,15
|
5,60
|
4,95
|
6. Kwalifikacje pracowników w zakresie obsługi inwestora
|
5,18
|
4,55
|
5,40
|
4,99
|
7. Łatwość dostępu do pracowników podejmujących decyzje
|
5,18
|
4,55
|
5,40
|
5,01
|
8. Jakość i zakres doradztwa inwestycyjnego
|
5,29
|
4,50
|
5,30
|
4,97
|
9. Kompleksowość obsługi inwestora i rozwiązywania problemów (czy wszystko można było rozwiązać)
|
5,06
|
4,55
|
5,30
|
4,93
|
10. Skuteczność gminy w rozwiązywaniu problemów inwestora
|
5,12
|
4,20
|
5,33
|
4,88
|
11. Dostęp do potencjału wykonawczego na terenie gminy
|
5,06
|
4,29
|
5,33
|
4,84
|
12. Dostęp do materiałów i surowców budowlanych na terenie gminy
|
4,88
|
4,70
|
5,53
|
5,01
|
13. Dostęp do mediów i infrastruktury (woda, energia, gaz itp.) na terenie gminy
|
4,82
|
4,25
|
5,27
|
4,87
|
14. Poziom kosztów realizacji inwestycji na terenie gminy
|
4,71
|
1,88
|
5,27
|
4,43
|
15. Racjonalność ekonomiczna realizacji inwestycji w danej gminie. Czy warto z punktu widzenia ekonomii inwestować w gminie?
|
4,94
|
4,40
|
5,27
|
4,86
|
16. Jakość pisemnej informacji dla inwestorów o procedurach, warunkach i wymaganiach formalnych
|
4,82
|
4,10
|
5,25
|
4,85
|
17. Jakość informacji przekazywanej osobiście przez pracowników gminy
|
5,18
|
4,45
|
5,20
|
4,85
|
18. Jakość promocji gminy w zakresie informacji o działkach, ofertach gminy, uzbrojeniu
|
5,24
|
3,95
|
5,64
|
4,91
|
19. Przejrzystość stosowanych zasad, procedur i przetargów dotyczących realizacji inwestycji
|
5,00
|
4,42
|
5,27
|
4,84
|
20. Przyjazność obsługi inwestorów i atmosfera stwarzana przez pracowników
|
5,06
|
4,50
|
5,40
|
5,04
|
7. Silne strony Gminy Dobrzeń Wielki
1) Korzystne położenie geograficzne w centralnej części woj. opolskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie m. Opole, przy ważniejszych szlakach transportowych: drogowych, kolejowych oraz wodnych (dawniej intensywnie wykorzystywany szlak spływu wodnego, obecnie dyskusje nad rekultywacją). Miasto Opole zapewnia łatwy dostęp do urzędów, banków i instytucji jak i dostęp do szkół wyższych. Przy tym gmina o dużych walorach przyrodniczych, rekreacyjnych (zalesienie 37 %);
2) rozwinięta działalność gospodarcza w gminie - ponad 880 zarejestrowanych podmiotów, lokalizacja dużego podmiotu BOT Elektrownia Opole
3) konsultacje władz gminy z biznesem;
4) Gmina dysponuje atrakcyjnymi prywatnymi terenami inwestycyjnymi pod placówki usługowe i przetwórstwo rolno-spożywcze oraz zakłady przemysłowe;
5) wysoki wskaźnik aktywności zawodowej wśród mieszkańców;
6) rozbudowana infrastruktura rekreacyjna;
7) bardzo duże zainteresowanie terenem jako lokalizacją dla budownictwa jednorodzinnego;
8) dostępność planów zagosp. dla terenów inwestycyjnych oraz infrastruktura techniczna; 9) wysoki wskaźnik finansowania zewnętrznego w realizacji przedsięwzięć w gminie;
10) najniższe opłaty za energię cieplną dostępną bez ograniczeń w ramach przebiegającej przez gminę sieci; dopłaty do prywatnych przedsięwzięć ekologicznych